Gezond vet.

Sinds duizenden jaren is de mens op zoek naar gezond voedsel. Het voedsel wat het meest werd gegeten, was normaal gesproken het meest calorie rijke voedsel. Tot op vandaag de dag zijn er nog verscheidende natuurvolkeren die hun traditionele eetgewoonten in stand hebben gehouden. Al deze natuurvolkeren hebben gemeen dat ze vrij of nagenoeg vrij zijn van westerse welvaartsziekten zoals overgewicht, hart en vaatziekten, diabetes en kanker.
Als men de voeding van deze geÔsoleerd levende volkeren analyseert blijkt dat deze voeding tenminste 4 maal zo veel wateroplosbare vitamines, calcium en andere mineralen bevat en tenminste tien maal zoveel vet oplosbare vitamines van dierlijke oorsprong bevat als het hedendaagse voedsel. Het betreft voedingsmiddelen als boter, vis, eieren, schaaldieren en orgaanvlees (van dieren die hun natuurlijke voedsel krijgen), juist die cholesterol rijke voedselsoorten die nu angstvallig vermeden worden door het merendeel van de bevolking als zijnde ongezond.
Alle traditionele volken kookten een deel van hun dierlijk voedsel, maar allen aten een deel van het dierlijk voedsel rauw. Het blijkt dat calorie rijk voedsel wat rechtstreeks uit de natuur komt en wat zoveel mogelijk onbewerkt is gebleven van nature rijk is aan vitaminen, mineralen en enzymen, welke nodig zijn voor vertering en gezond houden van lichaam en geest.
Het totale vetgehalte van deze traditionele diŽten varieert van 30 tot 80%, maar slechts 4% van de calorieŽn komt uit meervoudig onverzadigd vet wat van nature voorkomt in granen, zaden, peulvruchten, noten, vis, dierlijke vetten (van dieren die gras krijgen) en groenten.
De belangrijkste meervoudig onverzadigde vetten zijn omega 3 en omega 6, welke het lichaam niet zelf kan aan maken. Bij natuurvolkeren bestaat ongeveer 4% van de calorie inname uit meervoudig onverzadigd vet, waarvan 1,5% omega 3 en 2,5% omega 6, dit in tegenstelling tot westerse diŽten waar omega 6 veel voorkomt en omega 3 nauwelijks. Deze onbalans komt door de industriŽle manier van voedsel verbouwen en doordat dieren vaak niet hun natuurlijke voedsel krijgen. Bij kippen die veel gras krijgen is de verhouding omega 3/ omega 6 in eieren een staat tot een.
Als kippen in legbatterijen worden gehouden wordt omega 6 negentien maal groter als omega 3. Hetzelfde geld voor melk van koeien die weinig gras krijgen.

IndustriŽle voedingsproducten.

Vanaf 1920 is men in de westerse wereld afgestapt van de traditionele manier van voedsel eten en bewerken en kregen we de opkomst van fabrieksvoedsel zoals geraffineerde oliŽn, margarine, geraffineerde suiker, conserveermiddelen, smaakversterkers, synthetische vitaminen en mineralen enz.
Voor 1920 was het alleen mogelijk olie uit bepaalde zaden en vruchten te persen, zoals van olijven, lijnzaad, sesam en aardnoten. Na 1920 kregen we de industriŽle voedselproductie waarbij onder zeer hoge druk, hoge temperatuur en met behulp van chemicaliŽn olie uit soja, maÔs, zonnebloem, katoenzaad en koolzaad te persen. Deze geraffineerde oliŽn zijn dusdanig bewerkt dat deze zeer veel waardevolle stoffen zoals mineralen, vitaminen en enzymen heeft verloren en juist veel schadelijke stoffen zoals vrije radicalen erbij hebben gekregen.
Alle producten die hiervan gemaakt worden bevatten deze schadelijke stoffen, zoals margarine en allerlei bak en braad producten. Ook kreeg je de opkomst van geraffineerde suiker. In 1821 werd er gemiddeld 10 pond suiker per jaar per persoon in Amerika gegeten, terwijl dit in 1970 is gestegen naar 170 pond suiker per persoon per jaar, wat overeenkomt met een kwart van de totale calorie inname.
Wit meel en geraffineerde oliŽn zijn ook verantwoordelijk voor een kwart van de calorie inname. Alle producten gemaakt in fabrieken bevatten veel minder mineralen, vitaminen en enzymen als het voedsel wat rechtstreeks uit de natuur komt.
Bij veel producten worden weliswaar synthetische mineralen en vitaminen toegevoegd, maar deze zijn veel minder goed opneembaar en kunnen soms zelfs giftig zijn. Dit betekent dat ongeveer de helft van het dieet alle vitaminen en mineralen moet leveren om het lichaam wat onder constante stress staat door de inname van deze industriŽle voedingsproducten gezond te houden.

Het volgende verhaal is indicatief voor wat er is gebeurt:

Voor 1920 was Hart en Vaatziekten zeldzaam in Amerika, het was zo zeldzaam dat een jonge internist paul dudley white, die de Duitse elektrocardiogram introduceerde op Harvard Universiteit, het advies van zijn collega's kreeg om een meer winstgevend medicijn richting te kiezen. De nieuwe machine liet de aanwezigheid van aderverkalking zien, zodat Hart en Vaatziekten eerder zijn op te sporen. Maar in deze dagen waren Hart en Vaatziekten een medische uitzondering.
De volgende 40 jaar nam Hart en Vaatziekten geweldig toe. In het midden van de jaren 50 was Hart en Vaatziekten de grootste doodsoorzaak onder Amerikanen. Vandaag de dag veroorzaakt Hart en Vaatziekten tenminste 40% van alle doden in Amerika. Als, zoals we verteld worden, hartziekte veroorzaakt wordt door verzadigd vet, zou men verwachten dat de consumptie van verzadigd vet sterk moet zijn toegenomen.
Feitelijk is precies het tegenovergestelde waar. Van 1910 tot 1970, nam het aandeel traditioneel dierlijk vet consumptie af van 83% naar 62%, waarbij de boter consumptie daalde van 18 pond naar 4 pond per persoon per jaar. Gedurende de laatste 80 jaar is de cholesterol inname gestegen met 1%, maar het aandeel plantaardige oliŽn in de vorm van margarine, bakvet en geraffineerde oliŽn is gestegen met 400%, terwijl de consumptie van suiker en fabrieksvoedsel steeg met 60%.

De Hart en Vaatziekten theorie is feitelijk gebaseerd op een studie, de Framingham studie, waarin zou zijn vastgesteld dat Hart en Vaatziekten veroorzaakt wordt door verzadigd vet.
Na 30 jaar wordt door de directeur en de mededirecteur heel wat anders vertelt:
William Castelli, MD, directeur van The Framingham Study : "Hoe meer verzadigd vet men in Framingham, Masschusetts at, hoe meer cholesterol en hoe meer calorieŽn, des te lager was het cholesterol gehalte in het bloedserum van die mensen. Wij ontdekten dat de mensen die het meeste cholesterol, het meeste verzadigd vet en de meeste calorieŽn aten, het minste wogen en lichamelijk het meest actief waren."

George Mann,ScD,MD, voormalig mededirecteur van The Framingham Study : "De huidige hypothese van het verband tussen hart- en vaatziekten heeft al herhaaldelijk bewezen niet juist te zijn, en toch, vanuit gecompliceerde redenen van trots, winst en vooroordeel, blijft deze hypothese in gebruik bij wetenschappers, door geld inzamelende stichtingen, voedingsindustrieŽn en zelfs overheidsinstanties. Het grote publiek wordt zo bedrogen met de grootste gezondheidszwendel van de eeuw."

Waar hebben we natuurlijk vet voor nodig.

Een gezond lichaam zonder overgewicht bestaat voor een derde uit vet. Dit vet is niet alleen nodig voor energie, maar wordt ook gebruikt als bouwstof voor het lichaam. Onze hersenen bestaan voor het grootste deel uit vet, evenals alle celmembranen. Elke cel telt vele membranen, die de verschillende delen van een cel en de complete cel omringen. Deze membranen bestaan voor ongeveer 50% uit verzadigd vet en voor ongeveer 50% uit enkelvoudig onverzadigd vet.
Als het lichaam onvoldoende verzadigd vet binnen krijgt, wat tegenwoordig steeds vaker voorkomt bij de huidige anti verzadigd vet houding, zal het lichaam proberen deze vetten zelf aan te maken door koolhydraten om te zetten in vet. Naarmate we verhoudingsgewijs meer koolhydraten binnen krijgen, zetten de lever en het vetweefsel de overtollige koolhydraten om in meer vet. Het is dus niet zo dat verzadigde vetconsumptie beperking automatisch leid tot vermindering van overgewicht. Sterker nog vele verzadigde vetzuurketens kunnen niet opgeslagen worden als vetweefsels en zorgen er bovendien voor, evenals voedingsvezels, dat de vertering van het voedsel trager verloopt, waardoor meer voedingsstoffen kunnen worden opgenomen en het honger gevoel wegblijft door een stabielere bloedsuiker.
Bij mensen met diabetes wordt altijd gezegd dat het beter is om niet te veel vet te eten, aangezien deze mensen moeite hebben met de vertering van vet. Bij rauw voedsel komt dit verschijnsel niet voor omdat daar de enzymen voor de vetvertering nog in zitten (zie De natuurlijke werking van onbewerkt voedsel).
De trage vertering van vet stelt het lichaam ook in staat om meer voedingsstoffen op te nemen die het vet vergezellen. Verzadigd vet bevat veel vitamine A en D, twee heel belangrijke vitaminen die in het westerse dieet vaak tekort voorkomen. Vitamine A en D zijn beide nodig om calcium en eiwit uit op te nemen en te gebruiken. Mede door de vertragende werking van verzadigd vet is de vitamine A uit echte boter drie keer beter opneembaar dan de vitamine A uit visolie en de vitamine D is 100 keer beter opneembaar dan synthetische vitamine D.
Onderzoek laat meer en meer zien dat vitamine D een rol speelt bij het voorkomen van chronische ziekten zoals botontkalking, multiple sclerose, reuma en diverse vormen van kanker, zie rapport Ortho. Vitamine deskundigen in Amerika denken dat de inname van vitamine D ongeveer 10 keer zo groot moet zijn als de huidige aanbevolen dagdosering. Dit is precies de hoeveelheid die natuurvolkeren binnen krijgen. Vitamine D wordt ook in de huid aangemaakt, maar alleen als we voldoende zonlicht op onze huid krijgen. Dit is vooral in de winter minder het geval. Verder bevat vet nog de vitaminen E en K en vooral de mineralen mangaan en selenium.
Van boterzuur, aanwezig in het verzadigd vet van melk, is bekent dat het darmtumoren kan vernietigen. Bij een onderzoek in Zweden onder 45000 mannen bleek dat mannen die dagelijks 7 of meer porties zuivelvet gebruikten het risico op darmkanker 54% lager was dan bij diegene die mindere dan 2 porties binnen kregen. Ook zit er in melk van grasgevoerde dieren een speciaal vetzuur, CLA genaamd, die kanker helpt voorkomen. Als menselijke borst- en darmkankercellen in het laboratorium worden ondergedompeld in melkvet met veel CLA, neemt het aantal kankercellen af met 58 tot 90 procent.
Wie voldoende natuurlijke vetten binnenkrijgt door consumptie van onbewerkte producten, zal op een goede manier verzadigd raken en niet geneigd zijn om te veel te eten.

Wat is de rol van cholesterol.

Samen met verzadigd vet geeft cholesterol de celmembranen de noodzakelijke stevigheid en stabiliteit. Als we teveel meervoudig onverzadigd vet eten, wordt verzadigd vet in celmembranen meer vervangen door deze vetten en worden de celwanden slapper. Als dit gebeurd wordt er extra cholesterol in de cellen gebracht om ze de noodzakelijke stevigheid te geven. Het blijkt dat mensen die veel meervoudig onverzadigd vet eten juist een hoger totaal cholesterol gehalte in hun lichaam hebben.
Cholesterol is nodig voor de aanmaak van hormonen en vitamine D en is bovendien nodig bij de reparatie van beschadigd weefsel.
Cholesterol werkt als een antioxidant, wat ons beschermt tegen vrije radicalen, zodat kanker en andere ziekten geen kans krijgen.
Onderzoek laat zien dat als mensen hun cholesterol verlagen, door medicijnen of voeding, de kans op kanker toeneemt.
Uit onderzoek blijkt ook dat alleen een cholesterol niveau boven de 7, familiair te hoog cholesterol, een 30% hoger risico op hart en vaatziekten inhoud. Dit geld alleen voor mensen op het westerse dieet, en niet voor natuurvolkeren.

Wat doet industrie vet.

De huidige manier van voedsel bewerken zorgt voor beschadiging van vet, het wordt eerder ranzig, en zorgt er voor dat de vitaminen en mineralen die het vet vergezellen sterk vermindert zijn. Een van de gevaarlijkste industrie vetten is gehard plantaardig vet. Om dit vet te maken neemt de voedingsindustrie de meest goedkope geraffineerde olie en gaat dit onder hoge druk, hoge verhitting en een chemische katalysator (meestal op basis van zware metalen) omzetten naar gehard plantaardig vet. Dit geharde plantaardige vet komt grijs en stinkend uit het productieproces en moet eerst nog worden gebleekt en gestoomd om de stank en de kleur te verbeteren. Daarna worden allerlei chemische conserveermiddelen, smaakversterkers en synthetische vitaminen en mineralen toegevoegd.
Zoals gezegd gebruikt de voedingsindustrie vaak de goedkoopste oliŽn. Deze oliŽn bevatten relatief veel meervoudig onverzadigde vetten en het zijn juist deze vetten die bij verhitting ranzig worden en veel vrije radicalen gaan bevatten. Uit een onderzoek bij mensen met slagaderverkalking bleek dat het vet wat het meeste bijdroeg aan het dichtslibben van deze aderen vooral meervoudig onverzadigd was (The Lancet, Oktober 29,1994). Dit is volkomen tegenstrijdig met de huidige opvattingen dat we vooral meervoudig onverzadigde vetten moeten eten om Hart en Vaatziekten te voorkomen. De werkelijke oorzaak van Hart en Vaatziekten is teveel consumptie van geraffineerde koolhydraten en geraffineerde oliŽn, mineralen tekorten, met name magnesium en jodium, vitaminen tekorten, met name A, C en D en antioxidanten tekorten zoals selenium en vitamine E.
Verder het verdwijnen van de antimicrobiŽle vetten uit het dieet, namelijk dierlijk vet en tropische oliŽn. En als laatste, maar niet minder belangrijk, roken en stress.
Mensen die veel geraffineerde voedingsproducten eten maken gemakkelijker vetweefsel aan. Als mensen vetcellen aanmaken van verzadigd vet dan hebben deze vetcellen een inhoud van 0,66 micro gram per cel. Dezelfde vetcellen aangemaakt van geraffineerd vet hebben een inhoud van 0,9 micro gram per vetcel. Ook blijkt dat het aantal vetcellen dat ontstaat als mensen veel geraffineerde vetten eten verdrievoudigd wordt. Een mooi voorbeeld daarvan is de film "Supersize Me", van een man die een maand lang alleen maar bij McDonald ging eten. Ondanks dat deze man bij elke maaltijd enorme hoeveelheden calorie rijk voedsel binnen kreeg, had hij binnen de kortste keren weer honger. Dit komt omdat het lichaam mineralen en vitaminen nodig heeft en als ze die niet in voldoende mate binnen krijgt geeft het weer een seintje:
"Ik moet eten". Deze man kwam in een maand tijd enorm veel kilo's aan.
Verscheidende dierproeven hebben aangetoond dat een grote hoeveelheid meervoudig onverzadigde geraffineerde vetten in de voeding het risico op kanker aanzienlijk verhoogt en dat de consumptie van verzadigde vetten voor verlaging van dit risico zorgt.
De reden waarom deze meervoudig onverzadigde geraffineerde oliŽn kanker veroorzaken ligt aan het feit dat deze oliŽn veel vrije radicalen bevatten die schade geven aan DNA en RNA, welke op hun beurt weer mutaties geven en uiteindelijk kanker veroorzaken. De consumptie van geraffineerd vet is ook gevaarlijk voor kinderen, simpel om het feit dat deze kinderen nog aan het groeien zijn en voor de aanmaak van de hersenen veel vet nodig is. De consumptie van veel industrie vet leidt er toe dat deze onnatuurlijke vetten wel worden ingebouwd in de hersenen van deze kinderen. Aangezien de hersenen voornamelijk uit vet bestaan en het vet er is voor de ontvangst en doorgifte van zenuwprikkels is het niet ondenkbaar dat veel van de huidige problemen bij de jeugd, zoals adhd, autisme, schizofrenie en ook agressie veroorzaakt wordt door verkeerde aanmaak van hersencellen.

Ing. P Blokker

Bronnen:
Feiten over vetten, Mary G. Enig, ISBN 90-806706-18.
Nourishing Traditions, Sally Fallon, ISBN 0-96708973-5, pdf
The cholesterol myths, exposing the fallacy that saturated fat and cholesterol cause heart disease, uffe ravnskov, md, phd.

Reactie Contact